Folders vol inspiratie: de sleutel tot een onvergetelijk Sinterklaasfeest

Image
Sinterklaas

De reclamefolder speelt een onmisbare rol in het leven van de Belgische consument, zeker tijdens feestelijke periodes zoals Sinterklaas zijn flyers niet weg te denken. Volgens een uitgebreid onderzoek, uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau GfK in opdracht van BD Media, blijkt dat in maar liefst 90% van de Belgische huishoudens folders worden doorbladerd. Dit benadrukt het bereik en de relevantie van de folder als communicatiemiddel.

De studie, gebaseerd op een representatieve steekproef van 1.525 respondenten, toont aan dat folders een gewaardeerd medium zijn. Het onderzoek wijst uit dat 71% van de Belgen wekelijks folders leest, waarbij er gemiddeld 19 minuten wordt gespendeerd aan het bekijken van aanbiedingen. Folders helpen consumenten niet alleen om te besparen door prijzen te vergelijken, maar zorgen ook voor inspiratie. In aanloop naar Sinterklaas maken kinderen dan ook gretig gebruik van de speelgoedfolders om een brief te knutselen met hun allergrootste wensen op geplakt.

Voor ouders is het dan weer hét medium bij uitstek om prijzen te vergelijken en aanbiedingen te ontdekken. Dit maakt de folder een belangrijk hulpmiddel om koopkracht te vergroten en consumentenacties te stimuleren. Leen Dehantschutter, managing director bij BD Media, legt uit: ‘De folder is een essentieel medium voor consumenten om op de hoogte te blijven van aanbiedingen en promoties te vergelijken. Enerzijds speelt het feit dat niet elke consument even digitaal georiënteerd is, anderzijds zien consumenten gedrukte communicatie als zeer betrouwbaar. De promoties in de reclamefolder staan letterlijk zwart op wit gedrukt’.

De impact van folders reikt uiteraard verder dan alleen inspiratie. Uit het onderzoek blijkt dat 78% van de consumenten een winkel bezoekt naar aanleiding van een promotie in een folder, waarbij velen niet alleen het geadverteerde product kopen, maar ook andere aankopen doen. Daarnaast is 80% bereid over te stappen naar een andere retailer op basis van een aantrekkelijke aanbieding. Dit onderstreept de invloed van folders op winkelbezoek en -keuze.

De Belg houdt absoluut vast aan zijn papieren folder. 3 Belgen op 4 (76%) geven aan papieren folders te doorbladeren: 38% zelfs uitsluitend op papier en 38% is omni-channel georiënteerd. Slechts 11% bekijkt folders uitsluitend online.