Interview met GfK-NIQ, partner van Leaflet Masters
NIQ - GfK is niet alleen partner van Leaflet Masters, maar ook de dragende kracht achter de Folder van het Jaar verkiezing. Tijdens hun presentatie delen ze de resultaten van de nieuwste Door to Door Impact Survey. Benieuwd of de houding van de Belgen tegenover folders is veranderd?
Stel jullie organisatie en activiteiten kort even voor.
Bij GfK – an NIQ company, zijn we een wereldleider op het gebied van data en analyses en zorgen we voor cruciale inzichten die bedrijven verder helpen om betere beslissingen te maken. Met meer dan 90 jaar ervaring combineren we innovatieve technologie met diepgaande kennis allerhande sectoren om bedrijven en merken te helpen in het concurrentieel te blijven in een steeds evoluerende markt. Als onderdeel van NIQ verbeteren we nu onze expertise en ons aanbod, waardoor we nog meer waarde kunnen creëren voor onze partners wereldwijd. Als GfK & NIQ geven we samen vorm aan de toekomst van data-intelligentie.
Waarom is het voor jullie belangrijk om partner te zijn van het event Leaflet Masters?
Net zoals op ons recente insight event, zijn wij overtuigd van het blijvend belang van papieren reclame in de huidige markt. We zetten daarom enorm graag onze schouders mee onder dit event, aangezien we overtuigd zijn van de producten, strategieën, en van BD Media als merk zelf.
Wat moeten aanwezigen zeker onthouden na jullie presentatie?
Op de vraag of folders nog steeds gelezen worden in België, is het antwoord volmondig ja. Folders blijven razend populair: bijna alle Belgen geven aan dat zijzelf of iemand binnen hun huishouden regelmatig folders leest. Sterker nog, de meeste Belgen doen dit minstens wekelijks! Ondanks de digitale revolutie blijft de voorkeur voor papieren folders nog steeds zichtbaar.
Maar folders zijn niet alleen geliefd in België, ze hebben ook een impact. Ze beïnvloeden namelijk de aankoopbeslissingen van Belgische consumenten. Folders worden niet enkel gebruikt om prijzen te vergelijken en aankopen voor te bereiden, maar zorgen er ook voor dat consumenten effectief naar de winkel trekken om de producten te kopen die ze in de folder hebben gezien.
Welke kenmerken moet een perfecte folder volgens jullie hebben?
- Een perfect folder is duidelijk:
Consumenten gebruiken folders ter inspiratie, om onder andere hun boodschappenlijstje te maken. Een duidelijk overzicht van de producten, de prijzen en de promoties is hierbij nodig om dit proces zo vlot mogelijk te laten verlopen. Dit kan er ook voor zorgen dat folders minder als stressgevend of choatisch worden beschouwd (wat op dit moment wel nog het geval is voor een klein deel van de folder browsers).
- Een perfecte folder bevat voldoende prijsinformatie:
De voornaamste redenen achter het lezen van folders zijn financiële redenen. Belgen geven aan folders te gebruiken om te besparen / prijzen te vergelijken, dus voldoende informatie hieromtrent is uitermate belangrijk.
- Een perfecte folder geeft een goede weerspiegeling van het productgamma:
Dit omdat een aanzienlijk deel van de respondenten aanhaalt dat ze folders lezen om inspiratie op te doen en/of hun boodschappenlijstje aan te maken. Daarnaast geven ook heel wat respondenten aan nieuwe producten te ontdekken aan de hand van folders. Een duidelijk overzicht van de producten in de winkel kan respondenten dus helpen zich zo goed mogelijk voor te bereiden op hun winkelbezoek, en kan er ook voor zorgen dat bepaalde (minder populaire) producten in de kijker komen te staan bij de consument.